lundi 5 mai 2014

Laporan pertukaran pelajar

Hi semua! 

Ye, betul, blogpost menggunakan bahasa Malaysia. Jangan berharap, itu tidak akan menjadi kebiasaan. Mungkin sekali sahaja.

Saya sahaja hendak berkongsi laporan pertukaran pelajar saya. Ada seorang cikgu di sekolah yang telah minta saya menulis laporan tentang pengalaman saya sebagai pelajar antarabangsa di Malaysia. Saya telah menulis panjang sedikit, tetapi saya berasa bangga sekarang yang itu diselesaikan. Saya telah menulis semua sendiri tetapi ada kawan-kawan yang telah membaca dan menolong memperbaiki seterusnya. (Terima kasih Wafa, Sufia dan Anis!)

Saya berharap kamu akan menikmati, walaupun tulisan saya tidak begitu cantik!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


Biodata


Nama saya Alice Boivin dan saya berasal dari negara yang kedua paling besar di dunia. Saya dilahirkan di sebuah bandar kecil dinamakan Rouyn-Noranda pada 21 Mac 1996.


Di Kanada, saya mempunyai dua orang adik-beradik, iaitu seorang kakak yang berusia 22 tahun ketika saya sedang menulis laporan ini dan seorang abang yang berumur 20 tahun. Ibu bapa kami telah bercerai ketika umur saya lima tahun dan sekarang, mereka tinggal di dalam rumah masing-masing bersama teman mereka. Abang saya dan saya selalu berulang-alik antara kedua-dua rumah ini manakala kakak kami berkongsi rumah sendiri dengan teman lelakinya. Walau bagaimanapun, saya berasa seronok dalam kehidupan ini dan saya menyayangi semua anggota keluarga tiri saya.


Sejak saya masih kecil, saya terlibat dalam banyak aktiviti sukan. Dari tahun 1 di sekolah rendah sehingga tahun 5, saya telah menyertai dalam sukan gimnastik. Seretusnya, saya terlibat selama setahun dalam renang irama dan terjun. Saya juga pernah bermain dalam pasukan bola sepak semasa dua musim panas, iaitu lebih kurang sepuluh bulan. Selain itu, pada musim sejuk, saya sering kali pergi bermain papan luncur salji dengan rakan-rakan. Pada musim panas, saya suka menaiki basikal dan bersenam sambil mendengar lagu. Namun begitu, sukan yang mengambil paling banyak masa dalam hayat saya adalah badminton. Saya bermain sejak tujuh tahun secara berdaya saing dan saya mempunyai banyak matlamat berkaitan dengan badminton.


Kesimpulannya, hidup saya dahulu biasa sahaja. Saya belajar di sekolah menengah, melepak dengan kawan-kawan dan bermain sukan. Justeru, semua sudah berubah selepas saya terbang ke Malaysia.






Program pertukaran pelajar


Untuk mendapat peluang menginap hampir setahun di luar negara, saya telah mendaftarkan diri dalam program antarabangsa American Field Service (AFS). Badan persatuan ini ditubuhkan pada Perang Dunia Pertama untuk memberi penjagaan kesihatan kepada askar-askar, tanpa mengira bangsa atau kewarganegaraan. Selepas Perang Dunia Kedua berakhir, AFS menghasilkan program pertukaran pelajar dengan tujuan menggalakkan keamanan antara negara. Kini, organisasi ini melibatkan lebih daripada 50 buah negara dan menghantar pelajar-pelajar di seluruh dunia sebanyak 10 000 setiap tahun. Mereka menawarkan program pelajar (15 – 18 tahun) dan program sukarela (18+ tahun) dengan pilihan antara lima minggu, tiga bulan, enam bulan atau setahun.


Semasa semua proses ini,  AFS akan menolong peserta dan memberi sokongan yang diperlukan oleh pelajar serta sukarela untuk menghargai pengalaman mereka. Antara bantuan yang diberi oleh organisasi AFS adalah penganjuran kem persediaan di dalam negara asal sebelum berlepas, beberapa kem di negara angkat sepanjang penginapan dan juga kem kembali di negara sendiri. Selain itu, AFS bertanggungjawab untuk mencari keluarga angkat kepada pelajar dan juga kaunselor untuk menolongnya jika ada masalah berlaku. Akhir sekali, beberapa aktiviti akan dianjurkan oleh AFS di negara angkat semasa program tersebut.


Sekiranya anda berminat dalam pertukaran pelajar atau hanya ingin mengetahui lebih lanjut tentang program AFS, anda dijemput untuk melawat laman Web AFS Antarabudaya Malaysia di www.afsmas.org





Mengapa Malaysia?


Yang pertama, saya telah memilih untuk pergi ke Malaysia kerana saya berminat untuk membuat pertukaran pelajar di sebuah negara yang sangat berbeza dengan negara saya. Saya juga hendak mengalami kejutan budaya, dan Malaysia mempunyai beberapa bangsa dan budaya yang sangat berwarna-warni. Selain itu, saya berharap dapat pergi ke sebuah negara di mana saya mampu meneruskan latihan badminton dan saya sudah tahu badminton sangat digemari oleh rakyat Malaysia. Akhirnya, saya mempunyai dua rakan dari Kanada yang pernah terlibat dalam kem badminton selama dua minggu di negara ini. Malahan, kedua-duanya amat menghargai pengalaman ini. Mereka juga memberitahu saya tentang makanan yang sedap dan orang yang sentiasa mengalu-alukan kedatangan pelancong. Oleh sebab itu, secara rasminya, pada bulan November 2012, saya meletakkan Malaysia sebagai pilihan pertama saya dalam borang pertukaran pelajar.



Pengalaman terbaik di Malaysia


Sejak saya di Malaysia, saya telah mengalami banyak perkara yang saya akan sentiasa ingat sampai bila-bila.


Yang pertama, saya sampai di Malaysia pada pertengahan bulan Ramadan. Keluarga angkat saya merupakan orang muslim. Oleh itu, semasa dua minggu, saya telah mengikut mereka membeli banyak makanan di pasar Ramadan sebelum Maghrib dan saya telah menikmati membuka puasa bersama anggota keluarga. Saya juga telah berpuasa selama tiga hari. Hal ini dapat membantu saya merasa apa yang orang muslim mesti menahan selama sebulan dan juga bagaimana orang miskin boleh menderita setiap hari.



Seterusnya, sebaik sahaja bulan Ramadan berakhir, saya telah menyambut Hari Raya dengan keluarga angkat saya. Saya pulang ke kampung halaman, memakai baju kurung, pergi ke beberapa rumah terbuka, bermain bunga api dan, sudah tentu, makan banyak!



Disamping  itu, pada bulan Oktober 2013, saya telah melihat penyembelihan beberapa binatang seperti kambing dan lembu semasa Hari Raya Iduladha, iaitu di sekolah dan juga di kampung ibu saya. Saya berasa sedih dan kasihan pada haiwan itu. Justeru, cara untuk membunuh mereka tidak begitu kejam berbanding cara dalam industri, tetapi apabila kita melihat kematian binatang, kita berasa lebih susah. Lebih mudah pergi ke kedai dan membeli daging sahaja! 


Selain itu, pada akhir bulan Oktober, saya telah pergi ke Taiping untuk tinggal selama lima hari dengan orang berbangsa India semasa Deepavali. Saya telah belajar banyak tentang kepercayaan orang hindu dan saya telah mengalami kehidupan di kampung. Saya juga mendapat peluang untuk menjalankan upacara sembahyang di kuil serta memakai baju tradisional.



Tambahan pula, pada bulan November, saya telah menerima jemputan untuk pergi ke perkahwinan orang Cina. Saya dijemput oleh kakak kawan saya. Walaupun saya pernah pergi banyak kali ke kendurin kahwin orang melayu, hari itu merupakan kali pertama saya dengan tradisi orang Cina. 


Seterusnya, pada bulan Disember, saya melibatkan diri dalam kem badminton di Petaling Jaya dengan jurulatih profesional bersama dengan sekumpulan pemain dari Australia. Selama dua minggu, saya telah memperbaiki teknik saya dan bersembang dengan kawan baru. Saya juga akan berlatih selama empat minggu lagi secara intensif sebelum pulang ke Kanada.



Seketika selepas kembali ke sekolah, iaitu pada bulan Januari 2014, saya telah meraikan hari Thaipusam di Batu Caves bersama rakan AFS. Kami sampai sebelum jam satu pagi dan berjalan bersama-sama orang hindu dan pelancong sehingga matahari terbit. Ia sangat menarik untuk ditonton dan belajar tentang tradisi orang hindu pada hari Thaipusam. 


Kemudian, pada akhir bulan Januari, saya mengikut keluarga kawan saya untuk meraikan Tahun Baru Cina. Saya melawat banyak tempat di Ipoh dan Cameron Highlands dengan mereka dan saya juga menyertai sambutan itu. Selain itu, saya juga dapat teman keluarga itu di kuil untuk sembahyang istimewa.






Tanbahan pula, pada bulan Februari, saya telah menyambut hari Ponggal di Ipoh bersama-sama sekumpulan pelajar antarabangsa. Di pesta itu, kami masak nasi manis secara tradisional sebanyak 1021 biji.







Akhir sekali, pada bulan Mac, saya telah tinggal selama dua minggu di Kampung Sungai Ubi, berdekatan Tanah Rata. Di situ, saya mendalami cara hidup orang asli dan menikmati cuaca yang lebih sejuk dan segar daripada Putrajaya. Saya sangat seronok kerana akhirnya, saya dapat belajar lebih lanjut tentang kumpulan minoriti itu.



Kesimpulannya, saya sangat menghargai Malaysia kerana negara ini melindungi beberapa bangsa yang mempunyai banyak tradisi yang menarik. Saya berasa bernasib baik kerana dapat mengalami semua perkara itu dalam masa kurang sembilan bulan.




Pengalaman di sekolah

Saya telah menghadir ke SMK Putrajaya Presint 14(1) dari 30 July 2013 sehingga 5 Mei 2014. Saya telah memulakan belajar dalam kelas 4 Saujana dan kemudian, meningkat ke 5 Saujana.


Banyak perkara mengejutkan saya masa saya baru masuk sekolah di Malaysia. Yang pertama adalah kepentingan diberi kepada agama. Saya tidak pernah melihat pelajar solat di sekolah sebelum datang di Malaysia. Di sini, pelajar berdoa beberapa kali sehari. Orang muslim juga membaca Quran setiap hari jumaat pagi dan ada tempat disediakan untuk sembahyang.



Selain itu, saya menyedari tentang kepentingan menghormati orang tua di Malaysia. Di sini, kita perlu bangun untuk mengalu-alukan guru yang masuk kelas. Apabila pengajaran selesai, kita harus bangun lagi untuk mengucapkan terima kasih dan memberi salam kepada cikgu sekiranya dia orang perempuan. Hal ini sangat berbeza daripada Kanada, di mana kami memanggil guru dengan nama panggilan sahaja.


Disamping itu, sistem pendidikan di Malaysia lain daripada sistem pendidikan di Kanada. Di sini, kita mempunyai satu kelas sahaja dan guru-guru harus bergerak antara kelas-kelas. Sebaliknya, di Kanada, setiap cikgu mempunyai satu bilik kelas dan pelajar-pelajar harus bergerak mengikut jadual waktu kelas masing-masing dan kumpulan pelajar berubah. Cara mengajar, mengambil ujian, mengira markah dan belajar juga sangat berbeza antara kedua-dua negara ini. Selain itu, di Malaysia, kita mesti melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum. Walaupun saya tidak selalu suka aktiviti tersebut, kewajipan ini adalah baik untuk berkawan dengan orang baru dan menjadi lebih aktif.


Tambahan pula, kehadiran di sekolah ini telah menolong saya banyak dalam tujuan belajar bahasa Malaysia. Bukan semua pelajar AFS  pandai bercakap bahasa Melayu dengan fasih selepas setahun. Saya tidak sempurna tetapi saya berasa puas hati dengan kemahiran saya. Mungkin saya tidak boleh menulis laporan seperti ini hari ini kalau saya belajar di sekolah lain, kerana bukan semua sekolah terdiri daripada 99% orang Melayu.


Kesimpulannya, saya hendak mengucapkan terima kasih kepada semua guru dan pelajar di SMK PP14(1) kerana telah mengalu-alukan saya dengan kegembiraan. Saya tidak akan melupakan anda semua. Walaupun jauh dari mata, tidak akan hilang di hati.


Objektik


Saya berhenti menghadir ke sekolah menengah pada mula bulan Mei 2014 dengan banyak tujuan untuk masa hadapan.


Pada hari ini, saya masih mempunyai dua bulan lagi sebelum pulang ke Kanada. Saya berharap dapat berjumpa dengan kawan-kawan sekolah lagi sebelum balik ke negara saya. Selain itu, saya juga hendak menikmati setiap hari di sini kerana saya tidak mengetahui bila saya boleh melawat Malaysia lagi.


Tentang pelajaran saya, saya akan masuk ke kolej di Kanada pada bulan Ogos. Saya masih belum memutuskan apa cita-cita saya nanti, tetapi saya akan belajar dalam program sains semula jadi dahulu. Saya akan belajar dengan teliti untuk mendapat markah yang terbaik. Disamping itu, saya akan cuba memperbaiki bahasa Melayu saya dan kelak, dengan penuh harapan, dapat menyertai pertandingan Pidato Antarabangsa supaya saya dapat balik di Malaysia secara percuma.


Seterusnya, saya juga mempunyai matlamat berkaitan dengan badminton. Sebulan selepas pulang di Rouyn-Noranda, saya akan menyertai pemilihan untuk Canada Games. Pertandingan ini adalah acara mulisport yang paling penting di Kanada. Sejak tiga tahun saya berharap dapat mewakili negeri saya, iaitu Quebec, di pertandingan tersebut pada tahun 2015. Oleh sebab itu, saya telah minta untuk melambatkan perlepasan saya selama sebulan. Dengan masa tambahan itu, saya akan melibatkan diri dalam latihan intensif dengan jurulatih profesional selama empat minggu, dengan harapan memperbaiki teknik saya sebelum balik ke Kanada. Saya berharap saya akan dipilih dalam pasukan Quebec.


Kesimpulan

Konklusinya, saya berasa sangat gembira dapat melibatkan diri dalam pertukaran pelajar di Malaysia. Jika anda memberi saya pilihan, saya tidak akan menggantikan destinasi saya untuk mana-mana negara lain.

Sejak kali pertama saya menjejakkan kaki saya di tanah Malaysia, saya telah mendalami begitu banyak perkara hebat. Dahulu, saya berasa jengkel apabila ada orang yang memanggil saya ‘Alice in Wonderland’. Kini, saya bersenyum dan setuju, kerana Malaysia merupakan Wonderland saya. 

Seperti dalam cerita ini, saya telah menghadapi banyak cabaran susah. Saya telah jatuh di dalam dunia yang baru, berbeza dan pelik bagi saya. Walau bagaimanapun, saya telah belajar hidup di dalam alam ini. Perkara yang dahulu mengejutkan saya sudah dibiasakan. Kini, saya dapat memahami secara lebih terang apa yang berlaku di sekitar saya.

Semasa menginap di Malaysia, saya telah menjadi lebih matang dan membuka fikiran saya. Saya telah belajar banyak tentang dunia dan juga tentang diri saya. Selepas pengalaman ini, saya mengetahui bahawa pada masa hadapan, saya hendak melawat banyak negara lagi, belajar bahasa-bahasa lain dan menemui budaya-budaya baru.


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Memang panjang ke?  Sudah habis dah. Terima kasih kerana telah membaca semua!

Jumpa lagi!

Alice

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire